Kunstgalerij Mens en Natuur

Myriam Vandenberghe

Biografie Top

Geboren: 22 mei 1954 in Kortrijk, België.
Studies: Grafische Kunsten, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent… een dromerige leerlinge in de klas.

Werk Top

[{vandenberghe-work_caption-01}]
[{vandenberghe-work_caption-02}]
[{vandenberghe-work_caption-03}]
[{vandenberghe-work_caption-04}]
[{vandenberghe-work_caption-05}]
[{vandenberghe-work_caption-06}]
[{vandenberghe-work_caption-07}]
[{vandenberghe-work_caption-08}]
[{vandenberghe-work_caption-09}]
[{vandenberghe-work_caption-10}]
[{vandenberghe-work_caption-11}]
[{vandenberghe-work_caption-12}]
[{vandenberghe-work_caption-13}]
[{vandenberghe-work_caption-14}]
[{vandenberghe-work_caption-15}]
[{vandenberghe-work_caption-16}]
[{vandenberghe-work_caption-17}]
[{vandenberghe-work_caption-18}]
[{vandenberghe-work_caption-19}]
[{vandenberghe-work_caption-20}]
[{vandenberghe-work_caption-21}]
[{vandenberghe-work_caption-22}]
[{vandenberghe-work_caption-23}]
[{vandenberghe-work_caption-24}]
[{vandenberghe-work_caption-25}]
[{vandenberghe-work_caption-26}]
[{vandenberghe-work_caption-27}]
[{vandenberghe-work_caption-28}]
[{vandenberghe-work_caption-29}]
[{vandenberghe-work_caption-30}]
[{vandenberghe-work_caption-31}]
[{vandenberghe-work_caption-32}]
[{vandenberghe-work_caption-33}]
[{vandenberghe-work_caption-34}]
[{vandenberghe-work_caption-35}]
[{vandenberghe-work_caption-36}]

Tentoonstellingen Top

  • Keldercafé 'De Pensenmarkt', Gent, België | maart - april 1980.
  • Galerij Vandevelde, Gent, België | 1980 tot 1995.
  • Oude Kerk Vichte, België | 1988
  • NTG, Gent, België | 1988
  • Gallery Studio, Gent, België | april 1990
  • Oranjezon Vrouwenpolder, Nederland | juni 1990
  • Palais de l'Europe, Council of Europe, Straatsburg, Frankrijk | 1999
  • Galleri Budor, Løten, Noorwegen | 22.07 - november 1990
  • Tetra Galleri, Hamar, Noorwegen | december 1990
  • Gravensteenhotel, Gent, België | juli 1991
  • Norland Tour Noorwegen: (Kobbelv, Straumen, Fauske, Radhus), Bodo-Norlandmuseet, Lofoten-Vagan, Sortland, Lofoten-Stamsund) | december 1991
  • Internazionale Burkhardt Accademia, Rome, Italië | mei 1992
  • Art Gallery, City of Luxembourg, Luxembourg | 1994
  • Centre Culturel Salle des Roches, Rochefort, België | 1993
  • Galerij Myriel, Gent | april - mei 1995
  • Natuurhistorisch Museum Boekenbergpark, Antwerpen, België | 1996
  • Galerie 'd' Hoogpoorte', Gent, België | december 1996 - maart 1997
  • Maison d'accueil de Berdorf, Luxembourg | Luxembourg, juni 1997
  • Casino of Middelkerke, België | augustus - september 1997
  • Palais de l'Europe, Council of Europe, Strasbourg, Frankrijk | 28 juni 1999
  • Stedelijk Domein Kiewit, Hasselt, België | 7 augustus , 3 september 2000
  • Gents Ecologisch Centrum, Gent, België | 2000
  • Gallery Salix, VIVart, Kunst   Natuur, Vlassenbroek, België | oktober 2001
  • Kasteel Gemeentehuis Neerrijnen, Nederland | oktober 2003
  • Musée Moulin des Ducs d'Arenberg, Rebecq, België | Groepstentoonstelling | april 2006
  • Kunstgalerij Mens & Natuur, Sint-Martens- Latem, België | Openingstententoonstelling | 15 september - 10 december 2006

Literatuur Top

  • De Keyzer Laurens, De dame in de nacht. In: De Gentenaar | 2 augustus 1978.
  • Myriam Vandenberghe. In: Kunstenaars   Galerijen, 5e uitgave blz. 586-587. | 2004.

Recensies Top

Myriam's works have a silent eloquence that could benefit her time and generations to come. If the people of this Earth could see the beauty of nature as through her eyes, they would stop destroying it. And if they could see themselves as through her moments of quiet contemplation, there would not be so much falseness in this world .... ... Immortal Gardener, you who respect even the tiniest of seeds, teach us the patience to let the all grow from the nothing: God is the seed of all, you teach me, and the seed of all is the tiniest of seeds. That is why, you told me, one does not see God.' (Van Chapman)

'De schilderijen zijn werkelijk bijzonder. Boeiend door de diepgang, door de rustige, mysterieuze, sprookjesachtige uitstraling, door de verfijning, door de liefdevolle uitwerking van de taferelen tot in het kleinste detail'. (Kunstrecensie door Resi Diender voor het Eindhovens Dagblad, 1997)

Elk werk van Myriam Vandenberghe is een ode aan de pracht van de natuur. In haar landschappen en tuintaferelen slaagt ze erin om een sprookjesachtig beeld op te hangen van wat haar diep heeft geraakt. Het magisch in beeld brengen van een vijvertje, met enkele witte bloemen en de kleurrijke weelde van groen, toont aan dat ze op het technische vlak te werk gaat als een fervente tuinarchitecte. Bovendien wordt elk detail realistisch vertaald, het geheel met een symfonie van kleuren feeëriek en harmonisch in beeld gebracht, zodat het elke kijker oproept tot een verrijkende dialoog. Hierin vinden we vaak de waterlelie terug, betoverend met haar maagdelijke witheid, waardoor de kunstenares symbolisch verwijst naar haar gedrevenheid om deze zuiverheid van onze flora te respecteren en te vertroetelen. Zelfs rivierbeddingen, met hun rotsachtige boorden en weelderige plantengroei, weet ze op mysterieuze wijze te tekenen. Zoals haar geestesgenote, Geraldine van Chapman, werkt Vandenberghe uitsluitend met Chinese en alle soorten inkt. Werkend laag op laag, realiseert ze een betoverende transparantie in haar kleurgebruik, zodat de compositie een beeld oproept van verbondenheid en warme genegenheid. Nergens ontwaart men enige vorm van agressie, integendeel: ze creëert een bewonderenswaardige wereld waarin de schoonheid van de natuur op een poëtische wijze beeldend wordt verwoord. Ze droomt van een wereld waarin men de pracht en de rijkdom van moeder natuur als een kostbaar geschenk zou behandelen. De mysterieuze sfeer die ze, intuïtief en spontaan, weet op te roepen, geeft aan elk tafereel zijn dromerige en liefdevolle uitstraling, die elke toeschouwer moet beroeren. (Fons De Belser in Kunstenaars   Galerijen, 5e uitgave, 2004, p. 586)

Haar werk is een ode aan de natuur, het landschap en het tuintafereel. Ze is technisch onderlegd om haar oogstrelende composities te brengen. Zo bijvoorbeeld de waterlelie, maagdelijk wit in een variatie van groenen. De natuur, het bos, de rivier en de weelderige plantengroei fascineren haar. Het is de wereld van de diepzeeduiker met overheersend groene tinten, the amazing green world. De bloemen … roos, wit, lila, bordeauxrood … zijn de blikvangers in al dat groen. Maar dat kan evengoed de paddestoel zijn of een groene sprinkhaan, Braziliaans geïnspireerd. Of nog de oranje vlinder bij de waterval en de geërodeerde steen met kleurrijke mossen en paddestoelen. Ze werkt met Chinese en andere inkten op Schöller-Hammer papier, dat ze op paneel kleeft en vernist, inkt en vernis leiden tot gelaagdheid. Poëzie en schoonheid zijn de metamorfose en symbiose van haar creaties. Ze is de verpersoonlijking van "a thing of beauty is a joy forever", een begenadigde artieste. Ze heeft dat natuurlijk talent om de natuur te verheerlijken, te sublimeren. Kleur en lichtspeling transponeren een droomwereld zoals de kunstkenner die graag ervaart. Ze dompelt hem zelfs onder water. Haar geestegenote, Geraldine van Chapman, Amerikaans-Braziliaanse kunstenares, getuigt: "Myriams Works have a silent eloquence that could benefit her time and the generations to come. If the people of this world could see the beauty of nature as trough her eyes, they would stop destroying it." Trouwens, van Chapman heft aan haar zusterziel alles geleerd qua techniek, Myriam heeft die dan verfijnd. Haar Fingerspitzengefühl en meesterschap in kleurengebruik uiten zich in plastische poëzie. (Kunstrecensent Willy Nauwelaerts op de opening van de tentoonstelling op 5 april 2007)