Kunstgalerij Mens en Natuur

Moni.Ca - Natuurgestalten 2 mei 2008 - 14 juni 2009

Moni.Ca (samentrekking van Cattoor Monica) °21-1-1942, was eerst werkzaam als kunsthistorica en restauratrice en later uitsluitend als kunstenares. Vanaf 1981 exposeerde zij regelmatig ondermeer in Kaleidoscoop in Gent, in de Latemse Galerij, in het Museum Dhondt- Dhaenens en in Lineart. Zij publiceerde twee dichtbundels en een filosofisch werk.

Over haar kunst schrijft ze:

In bijna al mijn werk, zowel schilderkunst, beeldhouwwerk als dichtkunst, heb ik het golvende lijnenspel dat de natuur ons biedt laten meespelen en daarop dan verder gebouwd. Waarbij de menselijke ingreep meestal zo meegaat met het natuurlijke gegeven, dat die zich a.h.w. weer uitwist en opgaat in het geheel. Zelfs in de robotsculpturen - vervaardigd uit printplaten en als waarschuwing tegen een door computers geregeerde wereld - lichtte het lijnenspel van hun geheimzin- nige, uit natuurkracht gezogen, voedselbron - de onkenbare, fascinerende elektrische stroom - nog op. Maar daar had het dan ook zijn verste punt bereikt. In de huidige tentoonstelling heeft de natuur ook als eerste het dode hout door verwering vorm gegeven en pas dan gaf de hand van de kunstenaar er gestalte aan, vandaar de naam ‘Natuurgestalten’.

Over de essentie van mijn werk schreef men: ‘Moni.Ca bewandelt de moeilijkste of uiterste paden, zij gaat van alfa naar omega. Haar wereld is er één van kunst, filosofie en natuur.’

Lees verder

Tentoongesteld werk

"Dualiteit met engel en demon" (achterzijde) . Afm.: 38cm H.
"Mountainman". Afm.: 52 cm H.
"Dame leunend in rust" . Afm.: 55 cm H.
"Uiltje" . Afm.: 21 cm H.
"Elégance" . Afm. 35 cm H.
"Siddhartha" afm. 21 cm H.

Tentoonstellingen

Individuele tentoonstellingen:

1981: Gent, Galerij ADG, mei/juni
1982: Gent, Kaleidoscoop, oktober/november
1986: Gent, Galerij Resonans, november/december
1988: Gent, Hotel Climat, september
1988: Sint-Martens-Latem, Museum Dhondt-Dhaenens, in november
1989: Oostburg ( Nederland ), NMB-Bank, mei
1989: Sint-Martens-Latem, Latemse Galerij, juni/juli
1990: Ursel, Drongengoedhoeve, juni/juli
1996: Nevele, Retrospectieve in de Raadzaal van het Gemeentehuis, november
2001: Oostburg ( Nederland ), Galerie De Volder, maart/april
2005: Maldegem, Lichtobjecten: permanente tentoonst. in eigen galerij, dec. 2005 /2…
2009: Sint-Martens-Latem, Galerij Mens en Natuur, mei/juni

Groepstentoonstellingen:

1980: Gent,Galerij Pantheon:“Hedendaagse Meesters” in “Het rijke Vlaamse Palet dl.2”
1985: Genk, Cultureel Centrum: “Werken verworven door de Vlaamse Gemeenschap”
1987: Gent, Galerij Resonans: plastische kunstenaars
1988: Schoten, Kasteel Schoten: plastische kunstenaars
1991: Gent, Museum Thiery, Hortus: kunstenaars rond het thema: “Natuur “
1998: Gent, Waterfront Gallery: “70 Kunstenaars”
1999: Nevele, Nieuwe Bibliotheek: plastische kunstenaars
2004: Drongengoedhoeve & Woestijneroute: dichters

Internationale tentoonstellingen:

1992: Flanders Expo: LINEART 1992, internationale Kunst 20ste Eeuw

Publicaties:

1988: “Het teken van de Uil, dichtbundel, uitgeverij De Koofschep, Hilvers./Antwerp.
1990: “Rakelings langs het Drongengoed”, poëzie, proza en geschiedenis, uitgeverij De
Koofschep, Hilversum/Antwerpen
2000 “Pijn en Genot, De leidraad van het Leven”, een filosofische cyclus 1999/2000
In voorbereiding: een historische studie over Koning Ludwig II van Beieren en Elisabeth van Oostenrijk.

Monica Cattoor maakte als kunsthistorica deel uit van De Nieuwe Rococo (1967-1969), een in Gent opgerichte groep jonge kunstenaars die behoorden tot ‘de nieuwe figuratie’, een kunststrekking die Roger Raveel als een voorbeeld ervaarde. Het was een reactie op het constructivisme, het geometrisch abstracte of conceptuele. De groep werd gevormd door Frank Liefooghe (als bezieler), Balder, Mi Van Landuyt, Desy Deseyn, Loe Copers, Frank Van den Berghe, Arnold Goes, Anne-Marie Wierynck en later ook nog André Naessens en de fotograaf Jacques Verstraeten.

Monica Cattoor schreef over de Nieuwe Rococo in De Periscoop van juni 1968.

Bron: Antoon Van den Broecke & G. Haudenhuyse, catalogus tentoonstelling “Nieuwe Rococo” 1967-1970 in galerie Art Track (Gent) van 17.07 tot 31.07.2008.



foto: Arnold Goes,Leo Copers,Frank Liefooghe,Balder en Monica Cattoor op het groot kanon

In deze nieuwste seizoenen van sluierende koelte en plotselinge hittes worden de mooie mensen en tijdperken
uit mijn"wild"verleden,brutaal uit mijn geheugen gewist.Liesbetje Copers,Jan Casteleyn,onze eerste ierse migrant Jerry
en nu de"parel"uit ons Nieuwe Roccoco bestaan,"Monica".Monica een component van liefde en intelligentie,wiens eeuwige glimlach ik op wit-zwart old fashion-foto,terug heb gevonden
in"schoendoos Nr 14, met de onvergetelijke herinneringen!"
Lieve Monica ook jij hebt een verdiend plaats gekregen in de eeuwige ruimte,tussen de mooiste muziek.
Geef Liesbetje en de compagnons uit ons wilde jaren,de mooiste zoen die je ooit hebt gegeven.
Liefdevol en tot tussen het eeuwige toonladder van Wagner,Mozart,Bob Dylan,Donovan,and Mick Jagger(You can't always get what You want,but You try some time...)
Frank
Ze publiceerde twee dichtbundels:
- Het teken van de uil. Hilversum/Antwerpen, De Koofschep vzw, 1988, 48 p.
- Rakelings langs het Drongengoed. Hilversum/Antwerpen, De Koofschep, 1990, 56 p. (p. 11-30 gedichten geschreven in de lente 1989 en vervolgens een geschiedenis van het Drongengoed)

Hieruit het gedicht De jonge vrouw

Gitzwart
jong en krachtig
hoor ik je langs de blauwe morgenbossen gaan

Je wendt het hoofd wat
kijkt me als ik tot jou spreek
niet altijd aan
zoals de eiken en de beuken in de laan
daar wat op afstand staan

Maar plots
zeg je dag zelfzeker met een lach
Terwijl de zon het dichte bladerdak
Heel even open brak

Ze organiseerde in haar woonst in Poeke en later boven Galerij Resonans in de Zuidstationstraat in Gent lezingen / gespreksbijeenkomsten met het werk van Jiddu Krishnamurti (1895-1986).